Täydennyskoulutus: Steinerpedagogiikan syventävä teemasarja (1 op)

KIERTÄVÄ LUENTOSARJA

TEEMAT

1. Ryhmän lukeminen ja hengittävyys
Steinerpedagogiikan syventävä teemasarja 2024-2025, teema 1/4

Lapsihavainnoinnin taito, ryhmän lukeminen ja hengittävyyden merkitys

Tässä syventävän teemasarjan ensimmäisessä luennossa pureudumme oppilashavainnoinnin eri ulottuvuuksiin: miten ”luemme” lapsia ja nuoria niin yksilöinä kuin ryhmänä. Tutkimme ryhmän lukemista kontekstisidonnaisesti ja erittelemme hengittävän ja kehollistavan toiminnan eroja. Keskitymme siihen, kuinka hengittävyys, laulaminen ja rytmit auttavat saattamaan ryhmän yhteiseen oppimisen virtaan.

Luento tarkastelee myös opettaja-oppilas -dialogin merkitystä nykyisen tutkimustiedon valossa ja pohtii, miten siirtyä opettajavetoisesta dialogista kohti oppilaslähtöisempää, ikäkausitasoista dialogia. Tämä siirtymä mahdollistaa oppilaiden syvemmän sitoutumisen ja aktiivisen osallistumisen oppimisprosessiin samalla, kun opettaja säilyttää ohjaavan roolinsa.

Luento tarjoaa arvokkaita näkökulmia ja käytännön työkaluja niille, jotka haluavat syventää ymmärrystään steinerpedagogiikan vuorovaikutteisista käytännöistä.

2. Pedagoginen laki, sielun ekonomia ja hygienia
Steinerpedagogiikan syventävä teemasarja 2024-2025, teema 2/4

Steinerin kolme lainalaisuutta pedagogeille

Teemasarjan toisessa osassa sukellamme yhä syvemmälle steinerpedagogiikan periaatteisiin tarkastelemalla kolmea keskeistä lainalaisuutta, jotka Steiner nostaa esiin kasvatusta käsittelevissä luennoissaan. Nämä steinerpedagogiseen ihmiskäsitykseen pohjautuvat perusajatukset selkeyttävät pedagogin itsesäätelyä auttaen hahmottamaan opetuksen ja oppimisen keskinäistä suhdetta.

Luennon kautta tutustumme pedagogisen lain, sielun ekonomian ja hygienian käsitteisiin sekä niiden soveltamiseen käytännön työssä. Osallistujat pääsevät syventämään ymmärrystään ja työstämään näitä teemoja pienryhmissä, hyödyntäen omia kokemuksiaan ja näkemyksiään. Tämä käytännönläheinen lähestymistapa auttaa soveltamaan teoriatiedon käytäntöön ja tukee pedagogista kasvua arjen tilanteissa.

3. Kestävyyskasvatus luontokäsityksen ja ihmiskäsityksen välisenä vuoropuheluna
Steinerpedagogiikan syventävä teemasarja 2024-2025, teema 3/4

Ekologinen kysymys nykyajan kasvatuksessa

Kolmannessa teemasarjan tapaamisessa käsittelemme kestävyyskasvatuksen kautta, miten ihmiskäsitys ja luontokäsitys kohtaavat ja täydentävät toisiaan steinerpedagogiikassa. Mitä näillä käsitteillä tarkoitetaan ja kuinka niiden välinen vuoropuhelu voi vastata aikamme polttaviin ekologisiin kysymyksiin?

Luento tarjoaa tilaisuuden pohtia yhdessä luonnon ja kasvatuksen välistä suhdetta. Erityisenä esimerkkinä tarkastelemme Jyväskylän steinerkoulun kestävyyskasvatuksen opetussuunnitelmaa, joka tarjoaa konkreettisia näkökulmia ja käytännön esimerkkejä siitä, miten kestävyysosaamista voidaan vaalia kouluyhteisössä.

Tämä luento kutsuu osallistujat tutkimaan syvemmin steinerpedagogiikan roolia kestävän tulevaisuuden rakentamisessa ja tarjoaa käytännön välineitä kestävyyskasvatuksen toteuttamiseen arjessa.

4. Temperamentit opettajan työkaluna
Steinerpedagogiikan syventävä teemasarja 2024-2025, teema 4/4

Hippokrateesta Liisa Keltikangas-Järviseen: temperamenttioppi teoriasta käytäntöön

Tässä teemasarjan päätösluennossa perehdymme temperamenttiopin pitkään ja kiehtovaan historiaan, matkaten antiikin Kreikasta keskiajan kautta romantiikan aikakauteen ja edelleen nykypäivän psykologiaan. Tarkastelemme, miten eri aikakaudet ovat muovanneet käsitystämme temperamentista ja sen merkityksestä ihmisen kehityksessä.

Luento keskittyy erityisesti temperamenttien henkiseen ulottuvuuteen ja niiden käytännön soveltamiseen steinerpedagogiikassa. Siirrämme huomion nelijäsenteiseen ihmiskäsitykseen, elämänkaaren eri vaiheisiin sekä lasten vallitseviin tendensseihin. Lisäksi pohdimme opettajan oman temperamentin vaikutusta kasvatustyössä.

Kenelle: Tämä syventävä teemasarja on suunnattu steinerkoulujen ja -päiväkotien opettajille, kasvattajille sekä kaikille, jotka ovat jo perehtyneet steinerpedagogiikan perusteisiin ja haluavat syventää osaamistaan ja ymmärrystään. Varaa paikkasi ja varmista, että yhteisönne pedagoginen osaaminen kehittyy ja syvenee!

Missä: Tilaa luentosarja omaan yhteisöösi, voit tilata koko luentosarjan, jolloin osallistujat saavat 1 op:n kurssisuorituksen tai yksittäiset luennot mainituista teemoista.

Milloin: lukuvuoden 2024-2025 aikana

Hinta: Neljän luentokerran kokonaisuus 918e + kouluttajien matkakulut

Yksittäiset luentokerrat 510e + kouluttajien matkakulut

Kurssin opettaja: Steinerkoulun luokanopettaja Ivan Punzo ja steinerkoulun luokanopettaja, KM Laura Kallanranta